אגזוזים

אני דורך כאן בטריטוריה שאני לא בקיא בה, אני לא מעצב ואם אני כותב כאן דברים שהם חסרי שחר או מובנים מאליהם – את סליחתכם אני מבקש.

בכל אופן, שמתי לב שבשנים האחרונות האגזוזים, צינורות המפלט, אותם הספינקסטרים של כלי הרכב הממונעים מקבלים יותר ויותר תשומת לב ממעצבים. אם פעם היו אלה איברים מוצנעים של המכונית, כמו הרדיאטור או בולמי הזעזועים, היום צינורות הפליטה גדלו מאוד, קיבלו צורות וציפויי כרום, מעצבי רכב הכפילו שילשו וריבעו אותם עד כי הם מאיימים להאפיל אפילו על הפנסים האחוריים. תמהתי מה הוביל להתפתחות זאת.

אני מנחש שהפורנו האינטרנטי שהוציא את הסקס האנאלי מנחלתם הבלעדית של ההומוסקסואלים והפך אותו מסטיה ל de rigueur במיטתם של כולם חוץ מאולי ג'ורג בוש ולימור לבנת קשור לעניין. פתאום "החור השני" כבר לא מביך אלא מגרה. כבר לא משמש רק לסילוק פסולת מהגוף אלא הוכר כמוקד אסטטי וחושני. בקיצור הוא הפך סקסי. שימו לב למשל איך בצילום הזה של האחוריים של מכונית האגזוז התמרכז ממקומו המסורתי.

הפגוש נסוג ונפרש כדי לאפשר לצינורות מצופי הכרום לפרוץ ולתפוס את מרכז הבמה. יתכן שהצלחתה של הקהילה הגאה להתקבל בחברה הכללית גם היא פתחה את האפשרות העיצובית הזאת. המכונית כבר לא בהכרח נקבה… היא בוודאי לא גבר אך הזהות המינית שלה פחות ברורה משהיתה. צינור המפלט הוא בוודאי פתח – חור – אך הוא גם צינור. במכוניות של ערסים ניתן לראות אופנים בהן האלמנט הצינורי-זכרי דווקא מובלט.

Dual-Center-Exhaust-Pipes-Cadillac-CTS-V-Coupe-2011

סיבה אפשרית נוספת לתשומת הלב המורעפת על צינורות הפליטה היא המודעות הגוברת לאיכות הסביבה ולעניין הפליטה בפרט. אם פעם אף אחד לא הוטרד מהשאלה – מה קורה אחרי ששורפים את הדלק? – הרי שהיום זו סוגיה שיתכן ותכריע אם בכלל נוכל להמשיך לחיות על פני הכדור הזה. אדם שקונה מכונית ספורט עם מנוע בנפח חמישה ליטרים בעצם מצהיר שהוא לא שם זין על כדור הארץ, קל וחומר לא שם אותו עלי או עליך. על מנת להדגיש את הנקודה המעצב שם עבורו ארבעה צינורות מפלט גדולים – כדי שנבין כולנו בדיוק מאיפה נפלטים גזי החממה. כדי שנראה וכדי שנבין.

☼ עוד מאת יואב ויס ← תיקון טעות

  1. 1
    יום חמישי 02.12.2010, 15:43

    ניסיתי להבין במשך 2 וחצי פסקאות ותמונה של אגזוז באמצע מה תכלית הפוסט, לא הבנתי.

  2. 2
    יום חמישי 02.12.2010, 20:11

    בועז יקר,
    תכלית הפוסט היא להצביע על מגמות בעיצוב אגזוזים ב4-5 שנים האחרונות, ולהציע סיבות אפשריות למגמות אלה.

  3. 3
    אבנר פינצ'ובר
    יום שישי 03.12.2010, 17:11

    הונדה דווקא הולכת על משולשים. זה לא שולל את התזה האנאלית אבל קצת מחליש אותה אולי.
    [img]http://ll.speedhunters.com/u/f/eagames/NFS/speedhunters.com/Images/Mike%20Garrett/1FebFeatures/snap/in1.jpg[/img]

  4. 4
    אבנר פינצ'ובר
    יום שישי 03.12.2010, 17:13

    [img]http://www.blogcdn.com/green.autoblog.com/media/2008/11/civic-diesel-450-1.jpg[/img]

  5. 5
    אבנר פינצ'ובר
    יום שישי 03.12.2010, 17:15

    לא מצאתי תקריבים, אז יש מצב שצריך לעשות זום אין על האגזוזים כדי לראות את המשולשים. Ctrl++ ברוב הדפדפנים.

  6. 6
    יום שישי 03.12.2010, 17:17

    התזה האנאלית היא לגבי תשומת הלב המורעפת על האיבר הזה של המכונית – לאו דווקא על צורת החור (אם כי ראיתי גם בצורת כוכב).

  7. 7
    אבנר פינצ'ובר
    יום שישי 03.12.2010, 17:22

    יש אולי משהו בתזה האנאלית, זה לא נשמע לי מופרך. אבל צריך גם לזכור שבגדול מנועים בעלי נפח מנוע גדול יותר דורשים יותר צינורות פליטה. כך שיש כאן, לדעתי, משחק של "למי יש גדול יותר" בו שמירת הסביבה היא עדיין גורם שולי.

  8. 8
    שחר קליין
    יום ראשון 05.12.2010, 15:21

    למיטב ידיעתי "אגזוזן" הוא כינוי ישראלי להומוסקסואל. לא נתקלתי בexhauster במקומות אחרים…

    הנה אלטרנטיבה לתיאוריה נוטפת (נוספת…):
    האדרת המפלט היתה מאז ומעולם נחלתם של חובבי מכוניות מהזן הידוע כ pimp my car, ולהזכירך שpimp מקביל בדיוק לערס בעברית/ערבית: רועה זונות, סרסור במקור…
    כלומר מכוניות מהזן הפרחי של אפטר מרקט זוכות להדגשת החלק הזה מכיוון שהוא הקל ביותר להבלטה ומלווה באפקט קולי מדהים- אם תצייד אותו נכון.
    מה שאתה רואה כמיין מרקט (מסופקני אם זה אכן כך) הוא חדירה של הפרחיות לשוק המרכזי.

    [img]http://www.blavish.com/wp-content/uploads/2006/09/hello-kitty-exhaust-pipe.bmp[/img]

  9. 9
    שלומי
    יום שני 06.12.2010, 10:14

    יואב לאחר מחשבה מעמיקה,אני נוטה לחשוב שאולי הסיבה להרחבת האגזוזים הינה הצמיחה בדימוי גודל האיבר הזכרי בתרבות העכשווית.
    ויכול להיות שהפער בין הדימוי העכשווי למה שיש לך בפועל במכנסיים גרם לשכמותך להתמרמר על הרחבת האגזוזים.
    אני רק מעלה השערה.
    יכול להיות שלא.

  10. 10
    יום שלישי 07.12.2010, 23:23

    שלומי יקר,
    הרי מאליו ברור שהכל אישי.

  11. 11
    אבידן
    יום רביעי 08.12.2010, 12:43

    מסכים עם בועז, אגזוזים מאז ומעולם קיבלו תשומת לב.

  12. 12
    אבידן
    יום רביעי 08.12.2010, 12:47

    שחר, אם תבדוק את ההגדרה של המילה "ערס" במילון הסלנג העברי תגלה שיש לו שתי משמעויות.
    שהשנייה היא דווקא פירוש של מבין גדול בתורה (ויש אפילו דוגמה לשימוש (שאני מצטט "הרב הזה הוא ערס גדול").
    מעבר לזה לא מוזכר שם שום "רועה זונות"

  13. 13
    יום רביעי 08.12.2010, 15:45

    ויש כמובן את הערס פואטיקה… ולדעתי אכן לאגזוזים תמיד ניתנה תשומת לב בקטגורית ה custom אבל המעבר מהנישה למכוניות בייצור production הוא עניין של השנים האחרונות.

  14. 14
    ערן חמד
    יום רביעי 15.12.2010, 11:01

    "מי שמאניש חפצים – סופו שיחפיץ אנשים" [ע.ח.]

    המטפורות לאיברים גבריים או נשיים הן בנאליות. זו שנת 2010 – מי שרוצה לחזות בחורי תחת לא חייב להתכופף מאחורי מכונית. מצד שני – whatever makes you happy.

    ההתייחסות העיצובית לצינור הפליטה היא חלק ממגמה של טיפול בפרטים (attention to detail) לה זוכים כל החלקים הגלויים לעין.

    עומסי התנועה מאפשרים לנהגים לבהות בצידן
    האחורי של המכוניות. בעידן בו מרבית המכוניות דומות זו לזו המעצבים והיצרנים מנסים לייחד את דגמי הרכב שלהם בפרטים כמו צינורות פליטה משולשים.

  15. 15
    יום שבת 18.12.2010, 20:35

    ערן חמד!
    אתה כותב כאילו פגעתי בך באיזשהו אופן. אם כן אני ממש מצטער.
    ולעניין הביקורת: המטפורות לאיברים הן אולי בנאליות אבל זה הלחם והחמאה של עיצוב. מה לעשות שאנתרופומורפיה היא הספורט העולמי בתחום. העניין הוא לא לחזות בחורי תחת אלא למכור מכוניות ואתה בוודאי מכיר את המימרה: "sex sells"
    ההתייחסות העיצובית לכל החלקים הגלויים לעין קשורה קשר הדוק עם השאלה: אילו חלקים יהיו גלויים לעין? למה למשל שמערכת החשמל לא תהיה גלויה, או מיכל הדלק, או (כפי שהיה נהוג פעם) הגלגל הרזרבי. לא! הבחירה להדגיש את צינור הפליטה היא ההחלטה הראשונית שממנה נובעות השאר. לראיה ישנן מכוניות בהן צינור הפליטה חבוי לגמרי (דגמי S של מרצדס למשל).
    ולגבי המשפט האחרון: גם לפני ארבעים וחמישים שנה היו עומסי תנועה וגם אז יצרנים ניסו לייחד את דגמי הרכב שלהם. אז למה האגזוזים דווקא עכשיו? על כך ניסיתי לענות בפוסט.
    תודה ולהתראות.

  16. 16
    יום ראשון 19.12.2010, 20:07

    מרתק ומקסים.
    בדיוק לא מזמן ישבתי בבפקק ליד מכונית עם פתח אגזוז שבשלב מסוים ממש לא היה לי נעים להמשיך להסתכל מרוב שהוא היה יפה.

הערה, ביקורת, פרשנות - הכל הולך…